E18 Turun kehätie Kausela-Kirismäki välillä on nyt virallisesti avattu – hankkeen valmistujaisia vietettiin Turussa maanantaina 23.1.2023.

 

Liikenne- ja viestintäministeri Timo Harakka, Varsinais-Suomen ELY-keskuksen liikenne- ja infrastruktuurivastuualueen johtaja Tuovi Päiviö sekä Väyläviraston pääjohtaja Kari Wihlman leikkaamassa juhlanauhaa. Kuva: Joona Lammi.

 

Etuajassa valmistuneen E18 Turun kehätie Kausela-Kirismäki -hankkeen valmistujaisia vietettiin Turussa juhlallisin menoin. Valmistujaisseminaarissa puhuivat liikenne- ja viestintäministeri Timo Harakka, Väyläviraston pääjohtaja Kari Wihlman, Varsinais-Suomen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskuksen liikenne- ja infrastruktuurivastuualueen johtaja Tuovi Päiviö, Varsinais-Suomen maakuntajohtaja Kari Häkämies, Kaarinan kaupunginjohtaja Harri Virta, Liedon kaupunginjohtaja Mika Ingi sekä urakoitsijoiden edustajat Destia Oy:n Etelä-Suomen yksikön johtaja Eetu Väisänen sekä Kreate Oy:n toimitusjohtaja Timo Vikström.

Hanke toteutettiin kahdessa vaiheessa

Kauselan ja Kirismäen välinen kahdeksan kilometrin pituinen tieosuus parannettiin kahdessa vaiheessa. Vuosina 2019–2021 toteutetussa ensimmäisessä vaiheessa Pukkilan ja Kirismäen välinen tieosuus rakennettiin nelikaistaiseksi. Tasoliittymät poistettiin rakentamalla Pukkilan eritasoliittymä ja Sippaan risteyssilta sekä uudistamalla Kirismäen eritasoliittymää. Lisäksi rakennettiin tieyhteys valtatieltä 10 Avantin logistiikka-alueelle. Ensimmäisen vaiheen urakoi Destia Oy.

Kreate Oy toteutti vuosina 2020-22 hankkeen toisen vaiheen, jonka suurimpiin töihin kuului kehätien nelikaistaistaminen Pukkilan ja Kauselan välisellä 5,5 kilometrin osuudella ja kolmen Aurajoen ylittävän sillan korjaustyöt. Lisäksi valtatien 10 liikennejärjestelyjä parannettiin.

Provikon ensimmäinen oma projekti

Proviko toimi hankkeen molemmissa urakoissa osana tilaajan rakennuttamisorganisaatiota. Toisen vaiheen urakka oli Provikon historian ensimmäinen oma projekti. Urakan valmistelu aloitettiin yhdessä Väyläviraston kanssa syksyllä 2019 ja se toteutettiin uudella STk-urakkamuodolla, jonka sopimusmallin kehittämisessä Proviko oli vahvasti mukana. Urakan aikana kohdattiin niin koronasulut kuin Ukrainassa käytävän sodan vaikutukset kustannusnousuineen, mutta kehätie otettiin kaikesta huolimatta liikenteelle marraskuussa 2022 ja urakka vastaan kuukautta myöhemmin, puoli vuotta ennakoitua aiemmin.

 

Nyt kelpaa varsinaissuomalaisten kurvailla uudella tiellä!

Lisätietoja hankkeesta:

https://vayla.fi/turunkehatie

 
Mikko Vesamaa