Proviko mukana kahdessa merkittävässä tiehankkeessa yhdessä Diopco Oy:n kanssa.
Valtatie 12 Ravilinnan kohdalta – kuva esittää nykyistä tielinjausta. Jatkossa valtatie siirtyy uudelle reitille, ja nykyinen tie jää paikalliskäyttöön.
Proviko Oy on allekirjoittanut sopimukset rakennuttamispalveluista kahteen Väyläviraston infrarakennushankkeeseen: Vt 12 Mankala–Tillola ja Vt 15 Rantahaka (Kotka)–Kouvola. Hankkeita varten olemme muodostaneet työyhteenliittymän pitkäaikaisen yhteistyökumppanimme Diopco Oy:n kanssa.
Proviko vastaa hankkeiden rakennuttamis- ja hankintatehtävistä, Diopco työmaavalvonnasta ja turvallisuuskoordinaattorin tehtävistä. Hankkeet tarjoavat erinomaisen mahdollisuuden olla mukana kehittämässä Suomen tieverkkoa yhdessä Väyläviraston ja luotettavien yhteistyökumppaneiden kanssa.
Valtatie 12 Mankala – Tillola -hankealue kuuluu Lahti-Kouvola-välin ongelmallisimpiin osuuksiin. Hanke sijoittuu vilkasliikenteiselle valtatielle, joka toimii valtakunnallisesti ja kansainvälisesti merkittävänä poikittaisyhteytenä. Valtatie on myös merkittävä raskaan liikenteen kuljetusreitti. Mankalan ja Tillolan välillä tie on kapea, altis häiriöille ja onnettomuuksille. Hankkeen tavoitteena on parantaa liikenteen sujuvuutta ja turvallisuutta rakentamalla välille uutta tielinjausta sekä kehittämällä nykyistä tieosuutta.
Valtatie 15 Kotkan Rantahaan ja Kouvolan välillä toimii tärkeänä väylänä satamien, suurteollisuuden kuljetusten ja työmatkaliikenteen tarpeisiin. Nykyinen tie on turvallisuudeltaan puutteellinen ja paikoin ruuhkautunut. Kapea kaksikaistainen tie ei riitä palvelemaan suurta ja kasvavaa liikennemäärää. Valtatietä parannetaan yhtenäiseksi ohituskaistajaksoilla, pääliittymien parantamisella sekä laajoilla tie- ja liittymäjärjestelyillä. Tavoitteena on parantaa liikenneturvallisuutta sekä liikenteen sujuvuutta koko tieosuudella.
Hankkeet tullaan pääsääntöisesti toteuttamaan STk-urakkamuodolla, jossa päätoteuttaja vastaa rakentamissuunnittelusta ja rakentamisesta. Urakkaan kuuluu myös kehitysvaihe, joka toteutetaan yhteistyössä tilaajan kanssa ennen varsinaisen toteutuksen käynnistämistä. Lisäksi hankkeissa on mahdollista toteuttaa pienempiä osakokonaisuuksia erillisinä urakoina.
Rakentaminen hankkeissa alkaa tämänhetkisen arvion mukaan vuonna 2026 ja hankkeiden on tarkoitus valmistua vuoden 2029 loppuun mennessä.